Kippen, biezen en handquilten

oneblockwonder met biesje  oneblockwonder achterkantDe kippenquilt. Ja echt hoor, het is een quilt gemaakt van één lap stof met kippen die in het gras rondscharrelen. Volgens een bepaalde manier van snijden en weer aan elkaar naaien krijg je dan een quilt als deze. Het boek waaruit deze komt is One Block Wonder. Tijdens het quiltweekend van 2006 heb ik hier een workshop voor gegeven en deze quiltblokken gemaakt als voorbeeld. En daarna is ie de kast in gegaan. Maar nu moest het er toch van komen, afmaken met dat ding.oneblockwonder kippen

Hier zie je duidelijk dat het kippen zijn – witte/creme kippen met rode snavels/lellen en kammen. Dat rode komt ook weer terug in de babyblok en in de bies die ik er vandaag aan heb gezet.
Die bies, dat is geen probleem, aan drie kanten zit ie al vast. Maar nu de laastste kant heeft punten.
oneblockwonder puntenEn die punten wilde ik niet afsnijden, het geeft toch de hexagon vorm van de blokken weer. Zonde om dat te laten verdwijnen. Maar nu, de bies moet ik hier nog aanzetten. Daar moet ik me nog eens even over buigen, wat is de makkelijkste manier om de bies netjes langs als die punten te krijgen….. mmmm…..

Afgelopen week heb ik me ook afgevraagd of ik de “antieke” quilt door moest laten quilten met een longarm machine, zelf zou doorquilten op mijn eigen naaimachine of gewoon met de hand beginnen en zien waar het schip zou stranden.

De beslissing is genomen, het handquilten is begonnen. 02 - quilten antiekeHet zijn gelukkig borders en daardoor wordt het quilten wat eenvoudiger. Het zal best een langdurige kwestie worden maar dat is niet zo heel erg. Hoe het quiltwerk uiteindelijk zal gaan worden weet ik nog niet, ik denk op de meest simpele manier gewoon de patronen volgen. Denk niet dat ik er nog ingewikkelde toestanden van ga maken.

Geef een reactie

