Update – ik probeer het weer……

Ik probeer weer een update te geven van mijn quiltwerk. De afgelopen dagen is de duizeligheid weer wat over gegaan, stukken minder.. Alleen het prikken/tintelen in mn rechtergezichthelft is er nog.. lastig maar ik hoop wel dat dat ook weer voorbij gaat !!

Nu dus mijn quiltwerk !! Ja ja, ben heel druk met het doorquilten/borduren van de driehoekjes quilt. Want ook ik had een driehoekjes quilt gemaakt, zeker al 2 jaar geleden. En gedubbeld, ook een jaar geleden. Alleen het quilten moest nog. Ik had bedacht om veermotieven in deze quilt te gebruiken. En dan is het zoeken geblazen. Met de hand, met de machine. Nog zo;n dilemma. Uiteindelijk heb ik een borduurkaart gevonden van Pfaff met daarop allerlei veer-borduurmotieven die zeer bruikbaar zijn.

2011_07030007 En dit is het tot dusver geworden. Een hele klus want voor elk motief moet je opnieuw de quilt in de borduur-ring inspannen. Met wat aanpassingen in de patronen gaat het prima.

2011_06210016 Hier ligt de quilt over mn werktafel. klaar om verder te gaan.

2011_06210011 Dit soort pas- en meetwerk ging er aan vooraf. De geprintte veerpatronen moeten passen, niet te groot of te klein. Viel niet mee. Maar het is toch wel aardig gelukt. Morgen ga ik verder met de volgende blokken en lichte randen te quilten. Vooral die lichte randen zijn leuk om te doen

En dan mijn volgende probleem !! 
Een bies om een quilt af te werken is een mooi werkje. Een lange strook langs de quilt stikken, de hoeken keuring vouwen en daarna de boel tegennaaien is ook het werk niet. De biezen die ik normaal langs een quilt zet zijn stroken van 6 cm dubbelgevouwen en gestreken. Dan gaat de bies er dus dubbel aan. Maar wat nu als je een bredere bies wilt gebruiken om je quilt af te werken?? Kan je dan nog steeds dat mooie hoekje maken?? Ik bedoel de bies vaststikken tot naadbreedte vanaf de rand, diagonaal omhoogvouwen en terugleggen langs de rand van de quilt. (ieder van jullie zal het op deze manier doen). Maar met een brede bies ga je de mist in, dan werkt deze methode niet. Het hoekje kan niet om gevouwen worden.. Wat doe je met een brede bies????? help????……..

 

Nu ga ik nog even wat diamantjes voor de antieke aan elkaar zetten, bijna 3 borders zijn klaar. 2011_06150003 hier nog het beginstadium van de borders..

Wordt vervolgd !!!!
 

 

8 Reacties

  1. Mooi je driehoekjesquilt.En leuke diamantjes.

  2. Hoi Ingrid,

    Wat leuk het verenpatroon. Het quilt wordt erg mooi zeg. Over de bies kan ik je helaas geen antwoord geven, daar ben ik nog niet supergoed in (lol)
    Leuk dat je meer gaat bloggen.
    Gr margreet

  3. Hoi zus, je driehoekjesquilt wordt mooi zo.
    Wb de biezen, de hoekjes krijg je idd niet mooi, zoals wij het altijd doen. Misschien gewoon iedere kant apart afbiezen? Niet zo mooi, maar dan zijn de hoeken tenminste wel strak. Succes.

  4. Hoi Ingris,
    Ik maak in zo’n geval vier rechte biesstukken doe eerst de boven en onderkant en laat de randen net een paar millimeters oversteken, dan vouw ik de zijbiezen de hoeken van voor en achterkant schuin naar binnen en naai die tegen de zijkanten, voorzichtig de paar mm die je teveel had erin vouwen en met de hand zomen, dat geeft het mooiste resultaat. Succes, groetjes
    Lida

  5. Wat een dilemma’s. De quilt wordt wel mooi. En met de machine quilten is dus niet zo eenvoudig als het lijkt?
    Doe rustig aan en sterkte met de tintelingen.

  6. Ooooh, jij hebt ook zo’n mooie 3hoekjesquilt en al bijna klaar! Prachtig quiltwerk ook!
    Nu nog die brede bies … kan het niet zoals je soms bij tafelkleedjes ziet?
    Een brede boord (enkele stof), aan de voorkant de hoeken in verstek, aan de achterkant apart ook in verstek? En dan met een zoompje aan de achterkant tegennaaien?
    Moeilijk zo in tekst uit te leggen …

  7. wat is-ie mooi aan het worden!!

  8. hoi Ingrid, vanmiddag was ik bij je in de winkel en nu kom ik gelijk even kijken op je blog.
    Wat een mooie quilt ben je aan het maken zeg… die quiltmotieven vind ik prachtig! Doe je dat nou helemaal met de hand?
    Het probleem met de hoekjes bij een brede rand heb ik inmiddels ook ondervonden hahaha. Bij mijn allereerste quilt wilde ik graag een wat bredere rand, maar toen ik bij het hoekje kwam, ontdekte ik dat dat dus helemaal niet gaat. Toen heb ik dus toch maar voor een smal randje gekozen.
    Ik ben ook wel heel benieuwd of je hier op je blog een foto hebt staan van jouw DJ… straks maar even verder zoeken!
    groetjes, Jolanda

Geef een reactie

