Mongolie quilt

Ja, Mongolie en quilt, wat heeft dat nou met elkaar te maken zal je denken??… het volgende verhaaltje zit erachter.

Een vriendin van mijn zus ging werken in Mongolie, voor een organisatie die Fosterhomes neerzet voor meisjes. Het doel is -als ik het goed begrepen heb – die meisjes een goede scholing te geven en ze ook goed en fijn, zonder mishandeling e.d., te laten opgroeien.

Toen die vriendin wegging kreeg ze van mijn zus een quilt mee voor in de tent waar ze in eerste instantie zou verblijven. De weersomstandigheden zijn daar niet zo heel erg lekker, warmte is er niet zo heel veel in de winter, zeker niet in een tent.
Toen schoot mij te binnen dat ik ook nog een flinke quilt had, ooit gemaakt met een blokkenruil van huisjes. Menig quiltweekeind is die quilt meegeweest om mijn bedje daar iets comfortabeler te maken.

Die quilt heb ik toen met mijn zus meegegeven met de mededeling dat ook die naar Mongolie mee mocht. Er zouden daar altijd meisjes zijn die net even wat meer warmte nodig hebben op een zeker moment..
Gister kreeg mijn zus een email vanuit het verre Mongolie…met een foto !!!
Er is een nieuw fosterhome gebouwd en nu hangt mijn quilt daar in de woonkamer om het gezelliger te maken !!!…. Hollandse huisjes in een ver land… leuk he???.Corrys_pictures_213  Vind het zo bijzonder, moest het even hier kwijt..

Woensdag heb ik tijdens een jaarmarkt zitten quilten in een verzorgingshuis/revalidatie huis. Ik kreeg een grote tafel met een dakje erboven en daar mochten mijn quilts liggen en opgehangen worden. Er was heel veel herkenning bij de oudere bewoonsters van het huis, er waren ook heel wat dementerende dames maar die wisten nog goed dat ze vroeger ook naaiwerk hadden gedaan. Die lappendekens van mij hebben weer wat stof tot praten gegeven. Een dame wilde graag een klein kerstquiltje van me kopen, ze vond het zo mooi. Vroeger had ze ook gepatchworked maar nu kon ze het niet meer. Ze zat in een rolstoel, haar man moest haar rijden… ik denk dat ze zeker dik in de 80 was… Z’n aardige dame…

4 Reacties

  1. Dat moet je zeker een fijn gevoel geven, jouw quilt als warme blikvanger in het verre Mongolië! En hij is ook echt prachtig!
    Goe weekend!

  2. een huis in Mongolie verwarmd door jouw quilt! super!

  3. Ge zijt een goeie ziel, Ingrid maar dat weet ik al lang. Je mag er best trots op wezen dat je quilt daar hangt.

Geef een reactie

